Follow | Dashboard




Welcome!
Welcome to Eiyra Hisham's world!.
I don't like the rippers and copycats.
Your comment makes me happy ^^
bold italic strike underline em


Sila tinggalkan jejak anda di bahagian 'Taggie',supaya mudah untuk saya menjejak anda kembali. Terima Kasih! :)

Navigation
Affies
Taggie


Credits
Template by : LovelessSagiri
Some inspiration of : Tumblr
Best view : Google Chrome
Sozai : Kawaii Box
Re-edit by : Eiyra Hisham
.Eiyra Hisham.

Khamis, 29 September 2011 | 0 Comment(s). Leave me one?

ASSALAMUALAIKUM.. :)
selamat petang & salam ukhwah aku ucapkn pd korg yg mmbace..aku harap korg semua sihat2 belaka hendaknya,aminnn..hehe,korg mesti tertanye2 knp entry aku kali nie tajuknye 'SUATU PETANG' kn?? ke korg mmg x trtanye2 lgsung?? huhu,biase jer kn tajuk entry nie?? x der pape yg mnarik pun kn?? tp ader sbb knp aku tbe2 nak wujudkn entry nie..nie pun sbb kjadian yg brlaku btl2 depan mate aku petang smlm..huhu,korg mesti nak tau kn kjadian aper yg brlaku 2?? haaa,relax3..jgn risau,aku akan story gak kat korg yg sudi mmbace entry aku nih..storynye brbunyi begini : pd suatu petang (semalam),ketika i2 aku baru pulang dr mghantar adik aku ke kelas tuisyen,mula2 niatku ingin terus pulang saja ke rumah..dlm perjalanan yg lebih kurg 10 minit boleh sampai ke rumahku,tibe2 aku tringat yg aku masih belum beli coklat,yerla..aku nie pggemar coklat no 1 kat rumah aku 2..aku pun dgn segeranye brpatah balik & ingin mnuju ke kedai runcit yg brdekatan..seusai sampai sahaja aku di kedai runcit trsebut..kelihatan seorg pakcik yg sperti kelaparan sedang duduk brhampiran dgn kedai runcit i2,di situ juga kelihatan 2 org budak lelaki yg usianye lebih kurg adik lelaki ku..seorg mmakai baju brwrna kuning & sorg lg mmakai baju brwrna merah,kedua2 budak lelaki i2 kelihatan begitu akrab skli,mcm adik bradik dah aku tngok wlupun wajah mreke x same..tanpe melengahkn mase lg,aku dgn pantasnye masuk ke dlm kedai & mmbeli coklat kgemaranku..smentare mnunggu toke kedai mmulangkn baki wang,mate aku trtarik utk mlihat telatah 2 org budak lelaki tadi..budak lelaki yg brbaju merah i2 sedang mmbelek2 roti,fikirku die ingin mmbeli roti i2 utk drinye sndri..aku pun biarkn saje..stelah aku dapat baki wangku,aku pun segera pergi ke skuterku dgn harapan ingin pulang ke rumah..smase aku ingin mmakai topi kledar,mate aku trtarik lg apabila aku trlihat budak brbaju merah i2 mmberi roti yg dibelinye td kpd pakcik yg aku lihat duduk brhampiran kedai i2 td,trbantut niat aku utk pulang..sbaliknye aku hnye duduk di atas akuterku sambil mmerhatikn gelagat mereka..pakcik i2 mnangis ketika budak lelaki yg brbaju merah i2 mghulurkn roti kpdnye,btape sayunye hati aku ketika mlihat adegan i2..tbe2 dtg budak lelaki yg brbaju kuning mghmpiri kwnnye yg brbaju merah i2..budak lelaki yg brbaju kuning i2 kelihatan trkejut apabila mlihat roti yg dibeli oleh kwnnye i2 kini berada ditangan pakcik i2..lantas budak lelaki yg brbaju kuning i2 pun mmarahi kwnnye i2,dialognye brbunyi begini.."eh aiman,knp kmu bg roti 2 kat org gila 2 hah??" aku trkejut mlihat situasi i2,namun aku tekad utk tidak masuk campur & hanye ingin mmerhatikn drpd jauh..(x la jauh sgt,dlm 7 lgkah jer pun boleh smpai) aku dgn sabar ingin mlihat babak sterusnye,kdengaran budak lelaki yg brbaju merah 2 brkate.."kite ikhlas la nak bg roti nie kat pakcik 2,kite tgk pakcik 2 mcm lapar jer,ksianlah..lagipun,ummi kite slalu ajar kite..jgn kdekut dgn org lain,lebih2 lg dgn org yg x mampu..kite tau pakcik 2 mesti x der duit,& dr td kite tngok pakcik 2 asyik pegang perut die jer..kite tau pakcik 2 lapar,kmu x ksian ke tngok pakcik 2??" budak yg brbaju kuning i2 pun mnjawab.."spatutnye kmu kena simpan la duit kmu 2,x pun kmu blanje kite mainan..kmu boleh blanje pakcik tua 2 makan lak,aperlah kmu nie aiman! kite x mau main dgn kmu lg.." budak brbaju merah i2 dgn tenang mmbalas.."alaaa,kmu x boleh marahkn kite..sbb kite tau ummi kite pun x kn marah kite klau kite blanje pakcik 2 makan..roti jer pun kite mampu blanje pakcik 2 makan..klau kite byk duit la kn,kite nak blanje pakcik nie makan sedap2..kmu jgn lah marah kite,kite x wat salah pun..kite cume nak blanje pakcik 2 makan roti jer,kite tau pakcik 2 lapar.." & budak yg brbaju kuning td pun dgn sgera mnjawab.."emm,lantak kmu lah,kite x mau dgr pape pun..kite nak balik.." dgn pantas aku lihat budak lelaki yg brbaju kuning i2 pulang & dituruti oleh budak lelaki yg brbaju merah i2..aku hanye mampu mggeleng & mate aku kini trtumpu pd pakcik td,pakcik i2 klihatan baru ingin mmbuka bgkusan roti i2..aku pun mnyambung niatku ingin pulang ke rumah,x sggup aku ingin mlihat pakcik i2 makan.. :(


sampai jer aku dirumah,memori aku trhadap kjadian yg brlaku sbentar td mmbuatkn aku trfikir..betapa mulia hati budak brbaju merah td,die dididik & diajar oleh ibu&ayahnye dgn nilai2 murni yg smemangnye patut ader dlm stiap diri manusia trmasuk la aku..sejuk perut ibunye mngandung & mlahirkn die..mudah2an sifat i2 akan terus ader dlm diri die hingge lah ke nafasnye yg trakhir,i2 doaku buatnye..& aku harap budak lelaki yg brbaju kuning td akan mngerti 1 hari nanti bahawe tidak salah andainye kite ingin mnolong org yg sedang berada dlm kesusahan,lebih2 lg skirenye kite mampu utk mnolong & mmbantu..krn 1 hari nanti,tiada yg mustahil kite juga mmerlukn prtolongn & bantuan dr org lain.. :) ALLAH juga sudah mnjanjikn pd kite bahawe stiap prbuatan yg kite lakukan spnjg hidup kite pasti ader balasannye,baik perilaku kite,maka baik la pmbalasan kite..buruk tgkah laku kite,maka buruk gak la yg kite dapat..bezanye cuma cepat atau lambat pmbalasan i2 dibalas kpd kite..


hehe,niat aku hanye ingin brkongsi story jer..x lebih dr i2,bkn aper..skurang2nye kjadian yg brlaku petang smalam boleh aku jdkn iktibar wat dri aku,bahawe dlm dunia nie x smuanye indah..hidup kite ader pasang surutnye..kn3?? kite sbagai mnusia patut sntiase brsyukur dgn nikmat & rezeki yg telah diberikn pd kite..klu boleh jauhkn sifat2 yg negatif dr terus mnguasai hati kite,supaye kite x mninggi diri atau luper diri 1 hari nanti..ingatan wat diri kite brsame..brsyukurlah slalu & mudah2an ALLAH memurahkn rezeki kite sntiase..amin ya rabbal a'lamin..setakat ini jerla story yg aku ingin kongsikn brsme korg petang nie..insyaALLAH,ader umur yg pjg..dpt kite brtemu lg,aminn..
salamullahi a'laikum.. :)

0 Ulasan:

Catat Ulasan


Older post / Newer Post

© 2011-2013 - ARiFiRA - All rights reserved